Skiking – også kjent som Nordic Cross Skating, er en utholdenhets – og helsesport som trener ca. 90 % av den totale muskelmassen med skånsom virkning på leddene.
Ordet SKIKE er utledet av ordene SKate og bIKE.
Skike, den nye utendørs aktiviteten som raskt sprer seg blant skøytere og skientusiaster verden over. Det er en sport som forener en sunn livsstil, kroppskultur og sosial interaksjon til en unik opplevelse. Skikes er lette nordiske “skøyter” / rulleski med lufthjul som kan brukes for off-road samt på asfaltert veien. De har en høy kvalitet til fornuftige priser og tilbyr uovertruffen moro. Alle kan skike, unge og gamle på alle nivåer.
Hva er Skike?
Skike er en form for rulleski som skiller seg fra tradisjonelle rulleski ved at de kan brukes off-road og har bremser. Luftfylte hjul reduserer vibrasjoner på ujevnt underlag og gir en mer skånsom trening, denne type trening er derfor egnet for de som har problemer med knær. Skike er veldig allsidig i bruk da den kan brukes på de fleste underlag.
Bruksområder
Skiking er en sport som nesten alle mosjonister kan utføre. Bevegelsen er avledet fra langrenn og skøyting. Skiking kan absolutt betraktes som sommerski og er et perfekt alternativ for langrennstrening i den snøfrie perioden. I motsetning til vanlige rulleski er du ikke bundet til å gå på asfalt og slåss om plassen med biler og sykler. De luftfylte hjulene gjør at du kan bruke Skike på alle typer fast underlag.
Turrenn.net har testet Skike V9 FIRE – Les artikkelen her
Må jeg bruke verneutstyr?
Det anbefales å alltid bruke hjelm og hansker. Beskyttelse på knær og albuer anbefales, men det er ikke absolutt nødvendig.
Hva trenger jeg av utstyr?
Alt du trenger er ett par Skikes, staver og hjelm!
Det er alt! Du bruker vanlige sko. Kanskje du ønsker noe ekstra beskyttelse. Kanskje du foretrekker hansker, men slike ting er individuelt. Ta en kikk i nettbutikken vår så oppdager du kanskje også noe annet tilleggsutstyr du ønsker deg.
Hvordan er Skike på grus eller gress?
Skike fungerer både på grus og gress. På grus bør du prøve deg fram. Start gjerne med en flat strekning med jevn og fin grus. Du bør lære deg teknikkene før du hiver deg på større utfordringer. Mange nybegynnere vil slite – på grunn av sin manglende erfaring og teknikk – når de kommer til en gruslagt bratt bakke. I begynnelsen bør du ikke forsøke å kjøre på gress, selv om det ser enkelt ut. Gressoverflater er myke, ujevne og skjuler ofte hull og dumper. Det finnes større og grovere hjul som kan ettermonteres og som fungerer bedre på grov grus og jevne gressflater. Bruk av Skike på grov grus og gress er fysisk utfordrende – både når det gjelder teknikk og utholdenhet.
Hvor fort kan jeg gå med SKIKES? 30-40 km/t som på rulleskøyter?
Dekkene til Skike har en rullemotstand som er nesten tre ganger så høy som på rulleskøyter / rulleski, men så er da også veigrepet omtrent tre ganger bedre. Siden Skikes har valgt veien til bedre grep, vil farten nødvendigvis være noe lavere. Farten ligger normalt på 15 til 25 km/t på asfalt. Ved en kraft på ca 200 watt vil farten være ca 16 km/t og ved 300 watt ca 21 km/t. På fin grus kan du regne med at tempoet faller ca 10% og på grov grus kan du trekke fra ca 30%.
SKIKE V9 – DE NYE RULLESKI-SERIEN OVERRASKER
Lettere – Enklere – Topp moderne funksjoner og materialer
Den nye V9-produktserien til Skike tilbyr utmerkede egenskaper for ambisiøse idrettsutøvere. Med disse rulleskiene vil du oppleve naturen på en skånsom måte, holde deg i form og holde deg sunn. Det er ganske enkelt fenomenalt. Du kan skøyte hvor som helst, rett foran døren og når som helst på året. Alt uten å måtte gi avkall på tid for lange reiser eller til å vokse ski – bare blås av og til på hjulene dine, og du er klar til å nyte naturen. Etter å ha rullet på 6 tommer i årevis, introduserer Skike 200 mm / 8 tommers hjul med V9-serien. I forbindelse med baklåser og det moderniserte bindekonseptet, forblir Skike rulleski uslåelig i ethvert terreng. For å toppe det hele, har de nye bremseklosser med kjølefinner og en sensasjonell letthet med tanke på funksjonene.
Raskere enn spasergang, sunnere enn jogging, tryggere enn rulleskøyter!
<strong “>Hvorfor skike?
Skike er den nye allround-sporten for folk i alle aldre og på alle nivå. Å ta seg frem på Skike er sammenlignbart med langrenn, eller skøyter på is, og kan enkelt læres av alle. Trening med Skike har en svært positiv effekt på hjerte og kretsløp, er skånsom med ledd, og gjør vekttap og vektkontroll til en enkel sak.
Først av alt: Det er utrolig gøy! I tillegg, det finnes ingen annen sport som trener kroppen så effektivt, så balansert, og så skånsomt.
Hvor kan jeg skike?
Det finnes ingen grenser – avslappet gatelangs eller full gass opp og ned fjellveier. Med de innovative bremsene og de luftfylte hjulene kan Skike enkelt manøvreres, også i utfordrende terreng.
Hvem kan skike?
Nesten alle! Ung eller gammel, sofakoser eller supertrent. Skike kan være den perfekte starten for personer som ønsker å starte fysisk aktivitet.
Tilbehør og reservedeler
Det finnes en mengde tilbehør og reservedeler for Skike, alt fra reservehjul og skjermer til hansker, hjelmer, staver og bagger.
Se vårt utvalg av tilbehør og reservedeler til Skike.
Våre Skike-modeller
Skike V9 FIRE med 200 mm hjul
En super modell fra den nye V9-serien til Skike som tar deg ut på enda røffere veier med sine ekstra store dekk. Dekkene er 200 mm med godt grep og er luftfylt. Bygger på samme hælløftteknikk som V8 LIFT modellen, hvilket gjør den perfekt for klassisk stil og skøyting.
Skike V9 TOUR med 200 mm hjul
En helt ny modell fra den nye V9-serien til Skike. Dekkene er 200 mm med godt grep og er luftfylt. Denne skiller seg fra V9 FIRE ved at skøyten har fått et ekstra ledd ved fremre del av foten som gjør at skifølelsen og retningsstabiliteten ved diagonalgang blir enda bedre. Ny bremseteknikk med nedkjøling, sikrer en kontrollert nedfart i bakker.
Skike V9 TOUR med 150 mm hjul
En noe mindre modell i den nye V9-serien til Skike som tar deg ut i ujevnt, og utfordrende terreng. Dekkene er 150 mm med godt grep, og er luftfylt. Denne modellen skiller seg fra V9 FIRE ved at skøyten har fått et ekstra ledd ved fremre del av foten som gjør at skifølelsen og retningsstabiliteten ved diagonalgang blir enda bedre. Modellen har samme nye bremseteknikk som V9 TOUR 200, med nedkjøling som sikrer en kontrollert nedfart i bakker.